Благодійні та спонсорські внески
Благодійні внески. Нормативно-правова база.
Цей Порядок визначає вимоги до отримання, використання та обліку благодійних (добровільних) внесків і пожертв від юридичних та фізичних осіб безпосередньо дошкільним навчальним закладом .
Залучення благодійної та спонсорської допомоги
Закон України "Про благодійництво та благодійні організації"
Лист МОН молоді та спорту України від 09.04.2012 №1/9-272 ''Щодо благодійних внесків''
•Благодійництво–добровільна безкорислива пожертва фізичних та юридичних осіб у поданні набувачам матеріальної, фінансової, організаційної та іншої благодійної допомоги; специфічними формами благодійництва є меценатство і спонсорство;
•Благодійна діяльність–добровільна безкорислива діяльність благодійних організацій, що не передбачає одержання прибутків від цієї діяльності;
•Благодійники–фізичні та юридичні особи, які здійснюють благодійництво в інтересах набувачів благодійної допомоги;
•Набувачі благодійної допомоги–дошкільні, загальноосвітні, позашкільні заклади освіти, їх учасники навчально-виховного процесу (учні, вчителі, батьки), які потребують і отримують благодійну допомогу;
•Меценатство–добровільна безкорислива матеріальна, фінансова, організаційна та інша підтримка фізичними особами набувачів благодійної допомоги;
•Спонсорство–добровільна матеріальна, фінансова, організаційна та інша підтримка фізичними та юридичними особами набувачів благодійної допомоги з метою популяризації виключно свого імені (найменування), свого знака для товарів і послуг.
Порядок отримання благодійної допомоги
Цей Порядок визначає вимоги до отримання, використання та обліку благодійних (добровільних) внесків і пожертв від юридичних та фізичних осіб безпосередньо дошкільним навчальним закладом.
I. Нормативно-правове забезпечення благодійної діяльності
1.1. Основним нормативним документом, що регулює питання, пов'язані з благодійною діяльністю є Закон України «Про благодійництво та благодійні організації» від 16 вересня 1997 року №53 зі змінами та доповненнями від 7 березня 2001 року, який визначає загальні засади благодійництва, забезпечує правове регулювання відносин у суспільстві, спрямованих на розвиток благодійної діяльності, утвердження гуманізму і милосердя, гарантує державну підтримку її учасникам, створює умови для діяльності благодійних організацій відповідно до законодавства України.
1.2. Відносини, що виникають у сфері запобігання і протидії корупції, регулюються Законом України «Про засади запобігання і протидії корупції» від 07.04.2011 р №3206-VI.
1.3. Іншими нормативними документами, які регулюють процес надходження благодійних внесків, є Закон України «Про дошкільну освіту», Бюджетний кодекс України від 8 липня 2010 р. № 2456-VІ (із змінами), Порядок отримання благодійних (добровільних) внесків і пожертв від юридичних та фізичних осіб бюджетними установами і закладами освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, культури, науки, спорту та фізичного виховання для потреб їх фінансування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 4 серпня 2000 р. №1222 (із змінами), Лист Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України«Щодо оприлюднення інформації про використання благодійних та спонсорських коштів»від 15 квітня 2011 р. №1/9-289, Лист Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України «Щодо збору коштів з батьків» від 13.10.2011 р. №1/11-9472.
II.Види та форми здійснення благодійної діяльності в ДНЗ.
2.1 Згідно зі статтею 16 Закону України «Про благодійництво та благодійні організації» благодійна допомога надається у вигляді:
• одноразової фінансової, матеріальної та іншої допомоги;
• систематичної фінансової, матеріальної та іншої допомоги;
• фінансування конкретних цільових програм;
• допомоги на основі договорів (контрактів) про благодійну діяльність;
• подання безпосередньо допомоги особистою працею, послугами чи передачі результатів особистої творчої діяльності;
• інших заходів, не заборонених законом.
2.2 Згідно з пунктом 2 Порядку отримання благодійних (добровільних) внесків і пожертв від юридичних та фізичних осіб бюджетними установами і закладами освіти, охорони здоров'я, соціального захисту, культури, науки, спорту та фізичного виховання для потреб їх фінансування, благодійні внески надаються благодійниками набувачам у грошовій формідля потреб їх фінансування за напрямами видатків, визначеними благодійником, а також яктовари, роботи, послуги. Такі благодійні внески, пожертви належать до власних надходжень закладу.
ІІІ. Джерела надходжень благодійних (добровільних) внесківта цілі використання коштів
Джерела надходжень при формуванні спеціального фонду ДНЗ :
·надання благодійної допомоги при проведенні ремонтно-опоряджувальних робітта при прийомі дітей в ДНЗ в розмірі, визначеному рішенням ради закладу.
Благодійні внески можуть мати цільовий характер.Якщо благодійником конкретні цілі використання коштів не визначено, шляхи спрямування благодійного внеску визначаються керівником закладу відповідно до першочергових потреб, пов’язаних виключно з основною діяльністю освітньої установи.
ІV. Механізм надання та оформлення благодійної допомоги
4.1. Бухгалтерські операції та оформлення документів здійснюється з урахуванням форми ведення закладом бухгалтерської діяльності (бухгалтерією відділу освіти) відповідно до законодавства.
4.2. Всі надходження благодійних внесків та спонсорської допомоги в обов'язковому порядку оприбутковуються та використовуються на цілі, на які вони надавалися. Благодійні внески в навчальному закладі приймаються винятково на добровільних засадах з обов'язковим документальним оформленням.
4.3. Відповідно до пункту 4 статті 13 Бюджетного кодексу України зазначені внески належать до першої підгрупи другої групи власних надходжень, які отримуються додатково до коштів загального фонду бюджету і включаються до спеціального фонду бюджету.
Як правило, розпорядники бюджетних коштів не планують у кошторисі надходження благодійних внесків. Тому у разі їх фактичного надходження вносяться зміни до кошторису закладу в частиніспеціального фондузгідно з вимогами пункту 47 та 49 Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2002 року №228 (із змінами).
4.4. Благодійну допомогу у вигляді грошових коштів юридичні та фізичні особи за власним бажанням можуть перераховувати навчальному закладу через банківські установи на спеціальний реєстраційний рахунок. Приймання готівки від фізичних осіб здійснюється банківськими установами за заявою на переказ готівки на рахунок дошкільного навчального закладу (пункт 2 Інструкції про касові операції в банках України, затвердженої постановою Правління Національного банку України від І червня 2011 р .N174). Фізичній особі мають видати квитанцію, що підтверджує внесення готівки до каси банку.
4.5. Благодійна допомога у вигляді товарів, послуг, яка надходить до навчального закладу, також фіксується. Для цього вносяться зміни до спецфонду кошторису за іншими джерелами власних надходжень згідно з вимогами Порядку складання, розгляду, затвердження основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютою 2002 р. №228 (із змінами). Разом з довідкою про внесення змін до спецфонду в органи державного казначейства подається довідка про надходження в натуральній формі.
4.6. Для приймання матеріальних цінностей у вигляді благодійної допомоги наказом створена комісія по оприбуткуванню матеріальних цінностей. Комісія складає акт-оприбуткування товарно-матеріальних цінностей та передає його завідувачу на затвердження в одноденний термін після проведення засідання. В акті зазначають найменування, кількість матеріальних цінностей, а також їх вартість. Один примірник акта - оприбуткування передається в бухгалтерію в трьохденний термін. Для реєстрації актів-оприбуткування ведеться Журнал реєстрацій актів оприбуткування матеріальних цінностей.
4.7. Отримання благодійної допомоги у вигляді виконаних робіт, наданих послуг оформляється актами приймання-передачі результатів робіт, спожитих послуг, за якими можна відобразити в обліку отриману допомогу.
4.8. 3 метою уникнення безсистемних та неконтрольованих зборів коштів з батьків:
• систематично проводяться звітування перед батьківською та педагогічною громадськістю (на засіданнях Ради закладу, батьківських конференціях, зборах трудового колективу, виробничих нарадах):
• забезпечується постійне інформування громадськості про надходження і використання благодійних внесків шляхом розміщення відповідних матеріалів на сайті навчального закладу, на щорічному звітуванні керівника перед громадськістю, конференціях, батьківських зборах :
• проводиться відповідна роз'яснювальна робота щодо заборони примусового стягнення коштів з батьків у вигляді благодійних внесків.
V. Відповідальність за порушення законодавства про благодійництво
Персональну відповідальність за дотримання вимог законодавства щодо збору благодійних, спонсорських внесків та прозорості їх використання несе завідувач ДНЗ.
VІ. Система звітності про використання благодійних коштів
З метою уникнення безсистемних та неконтрольованих зборів коштів з батьків в ДНЗ:
- систематично проводяться звітування перед батьківською та педагогічною громадськістю (на засіданнях Ради закладу, батьківських конференціях, зборах трудового колективу, виробничих нарадах, засіданнях батьківських комітетів груп, групових батьківських зборах);
- забезпечується постійне інформування громадськості про надходження і використання благодійних внесків шляхом розміщення відповідних матеріалів на сайті дошкільного навчального закладу;
- проводиться відповідна роз’яснювальна робота серед громадськості щодо заборони примусового стягнення коштів з батьків у вигляді благодійних внесків.